How do we feed the city?

Verslag

Flevo Campus voedselproducten nu verkrijgbaar in Almeerse super

Sinds vorige week donderdag is er een opvallende display toegevoegd aan een aantal Almeerse supermarkten. Onder het merk FC LOKAAL presenteert Flevo Campus, in samenwerking met Almeerse productontwikkelaars, chefs en retailers een merk van lokale producten. Doel: de consument centraal stellen.
  •  Leestijd 10 minuten
Chut-IceT samen

Afgelopen donderdag zette projectleider Thera van Heuveln kersverse displays neer bij een aantal grote Almeerse supermarkten. Deze week volgen nog een aantal. In samenwerking met Albert Heijn franchisenemers Bun (6 filialen in Almere) en Weernekers (4 filialen in Almere) is Flevo Campus namelijk voedselproducent geworden. Maar natuurlijk wel een heel bijzondere.

Onder de vlag van FC LOKAAL wil Flevo Campus namelijk onderzoeken hoe consumenten zelf invloed kunnen uitoefenen op het aanbod van de supermarkt. Want dat is waar de meeste mensen het grootste deel van hun voedsel vandaan halen. Want: daar kunnen verbeteringen plaatsvinden.

Een groot deel van het voedsel dat in de supermarkt ligt, komt tegenwoordig van over de hele wereld. En dat is een groot goed. Maar het leidt ook tot druk op het milieu en klimaat (o.a. door transport), een kloof tussen boer en burger en een toenemend gedachteloos consumentisme dat nadelig uitpakt voor de gezondheid van de burger. Tegelijkertijd is Flevoland een akkerbouwprovincie bij uitstek waar grote hoeveelheden kwaliteitsproducten worden verbouwd zonder dat dit op het bord van de Almeerse consument belandt.

Met deze kwesties in gedachten ontwikkelde kennisinstituut Flevo Campus het merk FC LOKAAL. ‘De producten van FC LOKAAL starten en eindigen bij de Almeerder’, aldus projectleider Thera van Heuveln van Flevo Campus. ‘Dat betekent dat ze worden ontwikkeld vanuit de vraag van Almeerse consumenten, gemaakt met Flevolandse producten en worden verkocht in samenwerking met lokale ondernemers. Op die manier willen we het plaatselijke voedselsysteem versterken en bijdragen aan de waardering en veerkracht ervan.’ Dankzij Albert Heijn franchisenemers Bun en Weernekers zijn de ice tea en chutney ook gemakkelijk verkrijgbaar voor de Almeerse consument.

Klik hieronder door de foto’s van de producten heen. De tekst gaat onder de galerij verder.

Lokale producten van een ‘exotisch’ gewas?

De eerste twee producten die FC LOKAAL op de markt brengt zijn een icetea en een chutney. Beide zijn ontwikkeld door bewoners van Almere, betrokken bij Flevo Campus. De chutney komt uit de keuken van Sharon de Miranda, chef van het Food Forum restaurant op Flevo Campus en bekend van het televisieprogramma BinnensteBuiten. De icetea is van het recept van onze eigen Sharmila Baidjnath Misier, die naast haar werk als office manager van Flevo Campus ook een fervente (thuis)chef is met veel kennis van de Surinaamse keuken.

Gezondheid is een belangrijk onderwerp voor de gezonde stad van de toekomst. Burgers worden steeds dikker en experts zien de overmatige consumptie van suikerhoudende frisdranken als een belangrijke oorzaak daarvan. Daarom deed Flevo Campus eerder onderzoek naar de vraag wat Almeerders graag drinken om de dorst te lessen (alcoholische dranken waren buiten het onderzoek gehouden). Uit een enquête onder Almeerders kwam naar voren dat mensen graag icetea drinken, vandaar de inzet op juist dit drankje.

De chutney en icetea delen een belangrijk ingrediënt dat op het eerste gezicht misschien niet zo lokaal lijkt, maar het wel is. De sopropo is een op de komkommer lijkende groente die veel in Zuid- en Zuidoost-Azië wordt gegeten en daarnaast ook heel populair is in de Surinaamse keuken. Sopropo staat er bekend om heel gezond te zijn, omdat ze rijk is aan vitaminen en mineralen. Bovendien heeft sopropo een bijzondere, wat bittere maar frisse smaak die zich uitstekend laat combineren.

Kijk hieronder de Flevo Campus Meetup over sopropo terug! De tekst gaat nog verder onder de video.

  • Kijk de Meetup over sopropo terug!

    Flevo Campus deed onderzoek naar de gezonder sopropo. Kijk hier een talkshow over de bevindingen
    https://www.youtube.com/watch?v=GD8oWnfcRJY

Supermarkt van de Toekomst

De komende maanden gaat Flevo Campus het assortiment aan FC LOKAAL producten verder uitbouwen. Net als de chutney en de sopropo beginnen die bij de bewoners van Almere. Wil jij bijdragen? Neem dan eens een kijkje op onze themapagina of op supermarktvandetoekomst.nl.

  • Officiële lancering en persmoment

    De producten van FC LOKAAL zijn nu al beschikbaar, maar worden op vrijdag 9 september officieel aan het publiek en de pers gepresenteerd. Bijwonen? Stuur een mail aan thera@flevocampus.nl!

Cookie toestemming
We gebruiken geanonimiseerde tracking cookies op onze website