Serie
Food Pioneer Elant Wijtman: groot worden door klein te blijven
Hoe ben je ertoe gekomen om deze onderneming te starten?
Ik heb het sauzenaanbod in supermarkten altijd teleurstellend gevonden. “Big Food” levert gewoon niet, op sauzengebied. De focus ligt op “goedkoop en veel” in plaats van “intens en smaakvol” en daar wilde ik verandering in brengen. Toen ben ik gaan experimenteren en dingen in potjes gaan stoppen.
Waarom heb je jouw product gekozen?
Ik ben een zuurpruim: I love azijn en de frisse smaken die het kan geven, zeker in combinatie met iets zoets of pittigs. Daarom hebben mijn condimenten allemaal azijn als een van de belangrijkste smaakmakers. Ik denk dat mijn friszure sauzen gerechten echt naar een hoger niveau tillen. Niemand hoeft ooit meer een saaie hap te nemen!
Voor wie is jouw product relevant, en waarom?
Mijn product mikt op de culinair geïnteresseerde consument, die graag wat meer uitgeeft voor een artisanaal en kwalitatief hoogstaand product. Maar eigenlijk is mijn onderneming relevant voor iedereen met werkende smaakpapillen, want wie wil er nou niet lekkere saus in plaats van niet zo lekkere saus?
Één kleine stap vooruit betekent zó weer 20 nieuwe mini puzzels waar je slim mee om moet gaan
Wat zijn je voornaamste struikelblokken als voedselondernemer?
Die hebben bij mij veelal te maken met opschaling. Als food startup is het echt moeilijk om slim met je marges om te gaan en tegelijkertijd stappen te zetten om te groeien naar een bestendige toekomst. Een voorbeeld: ik wil mijn verpakkingen groot en goedkoper inkopen. Verpakkingsglas laten leveren per pallet is het voordeligst, maar ik heb in mijn productieruimte geen deur waar een pallet door past. Hoe los ik dat op? Laten leveren en opslaan op een externe locatie? Zelf ompakken? En hoe wordt dan je “leveromvang”? Wat kost dat, en is het dan de moeite? Of is het misschien slim om (sneller) naar een andere productielocatie te verhuizen? Of misschien de productie helemaal uit handen geven? Zo ja, hoe waarborg ik dan de kwaliteit en wat doet het met de marges?
Je ziet: plan één kleine stap vooruit (groot en goedkoop verpakkingen inkopen) en er komen zó 20 mini puzzels op je af. Daar wil je slim mee omgaan, want een stap vooruit zet je niet graag of makkelijk later weer achteruit. En terwijl je probeert de stukjes zo goed mogelijk in elkaar te passen moet je ook de kostprijs goed in de gaten houden. De prijsdruk is enorm omdat supermarkten ‘vergelijkbare’ producten goedkoop kunnen aanbieden.
Hoe heeft het Food Pioneers programma je tot nu toe geholpen, en wat hoop je er nog meer uit te halen?
Het is -zeker voor een solo ondernemer als ik- heel fijn om met ‘collega’s’ te kunnen sparren die dezelfde uitdagingen kennen. Vooral als ze mij een paar stappen vooruit zijn, en ik mag profiteren van kennis die zij al hebben vergaard. Zo heeft een mede-Pioneer recent een biologische certificering gekregen, wat ik – somewhere down the road – ook graag wil. Hij heeft me uitgebreid verteld over de voor- en nadelen van die certificering en het traject ernaartoe. Het is super waardevol om zo’n praktijkvoorbeeld één-op-één door te kunnen spreken. Nu weet ik precies waar ik aan zou beginnen, waar ik bijvoorbeeld bepaalde ingrediënten zou kunnen krijgen en wat dat voor implicaties heeft voor het productieproces.
Verder is het prettig surfen op de golf energie die de groep je geeft gedurende het programma. Als ik anderen mooie stappen zie zetten motiveert het mij en voel ik me uitgedaagd om dit ook te doen.
Wat is je ultieme toekomstideaal met je onderneming?
Ik wil groot worden door klein te blijven: kleine batches hele goede producten maken binnen mijn zzp-sauzen imperium, en die via mooie speciaalzaken bij oprecht geïnteresseerde klanten terecht laten komen. Als ik daar dan een modaal salaris mee kan verdienen is wat mij betreft het project al geslaagd. Het woordje “al” in de vorige zin doet vermoeden dat dat een kleine ambitie is, maar het wordt nog een grote uitdaging binnen het huidige voedsellandschap. Alsnog heb ik goede hoop, en verwacht dat het me gaat lukken.