How do we feed the city?

Serie

Food Pioneer MamasChai: van thuisbrouwen naar supermarkt

Leonie Ruhe brengt met haar merk MamasChai een theedrank op de Nederlandse markt met de authentieke smaak van Indiase Masala chai. Haar deelname aan het Food Pioneers Programma bracht haar even terug naar de basis: waarom is ze het merk begonnen, voor wie maakt ze het en wat zijn haar doelen voor de langere termijn?
  •  Leestijd 4 minuten
DEF banner afbeelding mama chai

Hoe ben je ertoe gekomen om deze onderneming te starten?

Ik heb altijd een grote voorliefde gehad voor goed eten en drinken. In de loop der tijd verbreedde mijn interesse zich naar het hele voedselsysteem en wat hierin verbeterd kan worden. Ik wilde dan ook graag een keer zelf een food product op de markt brengen om zo bij te dragen aan een wereld met beter eten en drinken.

Waarom heb je voor jouw product gekozen?

Mijn man is half-Indiaas en bracht mij in aanraking met Masala chai. Deze Indiase kruidenthee wordt gebrouwen van zwarte thee, melk, specerijen en suiker en is als het ware het nationale drankje van India. Na een reis door India frustreerde het mij dat in Nederland chai alleen verkrijgbaar was in de vorm van instant poeders, vol suiker en kunstmatige ingrediënten. Ik ging zelf thuis chai brouwen en toen ik ontdekte dat er echt een markt voor was heb ik (na een lang proces) MamasChai gelanceerd. Met MamasChai kan iedereen thuis eenvoudig een goede kop chai drinken.

De droom is om MamasChai uit te laten groeien tot een hele productlijn van gezonde theedranken.

Wat zijn je voornaamste struikelblokken als voedselondernemer?

De struikelblokken verschilden per fase. Momenteel zou ik zeggen dat opschalen en het vinden van de juiste financiering hiervoor de grootste uitdagingen zijn. Eerder waren dit ook zaken als de juiste product-market fit vinden, toegang krijgen tot de benodigde kanalen/contacten en de goede balans vinden tussen kostprijs en verkoopprijs. Je hebt zeker een lange adem en veel doorzettingsvermogen nodig. Het is pittig, maar tegelijkertijd ook heel mooi en ontzettend leerzaam.

MamasChai is te koop bij Albert Heijn

Hoe heeft het Food Pioneers programma je tot nu toe geholpen, en wat hoop je er nog meer uit te halen?

Het heeft mij vooral geholpen om echt weer even te focussen op wat er qua strategie en next steps belangrijk is voor mijn bedrijf. Dit klinkt voor de hand liggend maar dat is het niet, omdat je als startend ondernemer al gauw dagelijks wordt opgeslokt door de vele to-do’s. Dus weer teruggaan naar de basis: waarom doe ik dit, voor wie en met welk doel. Welke stappen moet ik dan zetten om daar te komen? Het is heel nuttig om daar goed te tijd voor te nemen en hierbij van elkaar te leren en inspiratie op te doen. Verder hoop ik nog meer interessante contacten op te doen via het programma.

Wat is je ultieme toekomstideaal met je onderneming?

De droom is om MamasChai uit te laten groeien tot een hele productlijn van gezonde theedranken. Meerdere smaken, maar ook meerdere formaten zodat je er niet alleen thuis maar ook onderweg van kunt genieten. Verder heb ik de ambitie om ook naar andere landen uit te breiden met MamasChai, bijvoorbeeld naar Duitsland en de UK. Er zijn nog heel veel kansen!

Cookie toestemming
We gebruiken geanonimiseerde tracking cookies op onze website