Reportage
Kennisvoucher Juiciety van start
Cheryl Simson begon haar bedrijf Juiciety (spreek uit joe-saai-ittie; het is een samentrekking van ‘juice’ en ‘society’) op een wat ongebruikelijke manier. Ze volgde een cursus waarin de deelnemers bij wijze van oefening een projectplan moesten schrijven. Ze besloot een plan voor gezonde, op de Surinaamse keuken gebaseerde verse sapjes – juices – te schrijven. Toen dat plan bleek te staan als een huis, besloot ze het uit te voeren.
En niet zonder succes: al enige jaren is Juiciety in – vooral – Amsterdam-Zuidoost een bekende naam. De sapjes die Simson produceert zijn gezond en hebben een uitgesproken verse en (als dat kan) gezonde smaakervaring. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een vaste groep horecagelegenheden is die de sapjes met succes op de kaart heeft staan.
Maar de versheid van Simsons sapjes zorgt ook voor uitdagingen. De sapjes hebben een houdbaarheid van slechts enkele dagen. En dat zorgt ervoor dat Simson slechts relatief kleine hoeveelheden sap kan produceren; precies zoveel als de verkooppunten kwijt kunnen. Effectief is dat zo’n 2.000 liter per maand. Recent creëerde Simson een nieuw saprecept met alleen Flevolandse ingrediënten – óók de op het oog zo exotische sopropo komt ‘gewoon’ bij een Almeerse tuinder vandaan.
Opschalen zonder smaakverlies
Simson wilde opschalen en zocht daarom contact met Flevo Campus. Binnen het voucherprogramma voor vooruitstrevende voedselondernemers met een sterke link met het Flevolandse voedselsysteem (zie het kader hieronder voor meer informatie), krijgt Juiciety nu de kans om te kijken wat er allemaal nodig is voor en komt kijken bij opschaling. Ze gaat daarvoor een samenwerking aan met onderzoekers van Aeres Hogeschool Almere en met productontwikkelaar Yolanda van der Jagt.
Tekst gaat onder het kader en de galerij verder…
Over de voucherregeling
Ondernemers hebben vaak uitstekende plannen voor innovatie in het voedselaanbod. Ze zien kansen om voedselproducten duurzamer, lokaler of gezonder te maken. En omdat ondernemers per definitie ook denken in het potentieel van de businesscase en daarbij ook bereid zijn de inzet te leveren die ervoor nodig is om een concept van de grond te krijgen, vormt deze groep een ongekend potentieel voor een beter voedselsysteem.
Daarom heeft Flevo Campus het voucherprogramma: voedselondernemers met een kennisvraag kunnen financiële steun ontvangen om een duurzame innovatie binnen hun productie te bewerkstelligen. Met dat budget worden onderzoeken van kennispartners van Flevo Campus betaald. Daarnaast moet de ondernemer zelf ook een bijdrage leveren.
Nieuwsgierig naar de voucherregeling? Lees hier meer.
Van der Jagt was zeventien jaar lang topchef in high-end restaurants in Londen en Californië. Daarna schreef ze jarenlang recepten voor onder andere Allerhande. In haar recepten streefde ze ernaar de ‘gewone’ mens van eten te laten genieten op een manier die in de buurt komt van de manier waarop Van der Jagt in toprestaurants kookte: met een hoofdrol voor smakelijk bereide groente. Gezond en duurzaam kan dan namelijk ook heel goed lekker zijn.
Dat streven bracht Van der Jagt ook binnen in de fabrieken die het voedsel bereiden dat in de supermarkt te koop is. En daar zag ze veel misgaan: hoge kwaliteit producten worden in fabrieken bewerkt om ze geschikt te maken voor het supermarktschap, maar daarbij gaat veel van de kwaliteit, de versheid, de smaak, maar ook de voedzaamheid van producten verloren. Door andere houdbaarheidstechnieken toe te passen, kan je daar echter wel iets aan doen.
Hoge druk
Dat brengt ons terug bij Cheryl Simson en haar kraakverse Surinaamse sapjes. Samen met Van der Jagt kijkt zij nu of het mogelijk is de unieke smaakervaring en voedzaamheid daarvan te behouden, maar ze ook langer, en liefst buiten de koeling houdbaar te maken. Een grote uitdaging daarbij is de schaal: ‘we hebben een aantal bedrijven gevonden die onder hoge druk kunnen pasteuriseren. Dat lijkt de beste manier om Juiciety’s producten voor bredere uitrol te prepareren. Maar de minimale hoeveelheden die zo’n bedrijf nodig heeft voor een ‘proefbatch’ zijn nog altijd veel groter dan wat Cheryl gewend is om te maken. Dus nu is het ook een kwestie geworden van groot denken qua marketing en verkoopstrategie’, aldus Van der Jagt.
Ook daarbij krijgt Simson assistentie binnen het voucherprogramma. In het nieuwe gebouw van Aeres Hogeschool Almere bevindt zich een proefkeuken en een testruimte waar gedragsonderzoek kan plaatsvinden. Projectmanager Marloes van der Horst overziet de activiteiten die hier plaatsvinden. ‘Met de gedragskeuken wil Aeres een bijdrage leveren aan een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Denk aan grote kwesties als de eiwittransitie (het proces waarbij mensen de eiwitten die onmisbaar zijn voor een gezonde voeding meer uit planten gaan halen. Vandaag de dag zijn we daarvoor teveel afhankelijk van dierlijke bronnen en dat is slecht voor onder andere het klimaat; red.). In de keuken en het lab kunnen we zien hoe testpanels reageren op veranderingen in bijvoorbeeld textuur of smaak, maar ook hoe een product zich verhoudt tot andere producten. En hoe je een voedselproduct het liefste gebruikt.’
Ook voor Juiciety zijn deze vragen van groot belang, want, met het opschalen van de productie wordt het ook steeds belangrijker om na te denken over verkoopstrategieën. Simson: ‘ik wil mijn producten positioneren als de gezonde, smaakvolle sapjes die het nu zijn. Maar hoe presenteer ik ze zo, dat ze ook op die manier worden ervaren door het grote publiek?’