How do we feed the city?

Onderzoek

Context mapping geeft waardevolle inzichten in houding consument tegenover bonen

Flevo Campus onderzoekers Mette Beerda en Vera Stoop onderzochten met behulp van context mapping de houding en het gedrag van consumenten rondom bonen in de supermarkt. Context mapping brengt onbewuste associaties, voorkeuren en gedragingen in kaart. Het resultaat? Een schat aan inzichten in hoe er naar bonen wordt gekeken, en daardoor kansen voor supermarkten en voedselproducenten.
  •  Leestijd 3 minuten
banner context mapping

Het Boon van de Toekomst Project 

De eiwittransitie is een hot topic, en bonen spelen hierin een sleutelrol. Onderzoek toont immers aan dat peulvruchten een uitstekende vleesvervanger zijn, zowel qua voedingswaarde als milieu-impact. Het Flevo Campus Boon van de Toekomst project focust op het stimuleren van de bonenconsumptie, met als doel consumenten minimaal één keer per week een vegetarische maaltijd met bonen te laten eten. Mette en Vera werken aan het ontwikkelen van gedragsinterventies in de supermarkt om deze verandering te realiseren. 

Wat is context mapping?

Context mapping is een kwalitatieve onderzoeksmethode die is ontwikkeld aan de TU Delft. De methode wordt vooral binnen design thinking en productontwikkeling ingezet om dieper inzicht te krijgen in de drijfveren, frustraties en gewoonten van consumenten. Tijdens een context mapping sessie werken deelnemers aan allerlei soorten creatieve opdrachten die hen na laten denken over hun gedrag in een specifieke context. Zo worden ook de ‘onbewuste’ gedachten en gevoelens rondom een onderwerp blootgelegd.  

Bonen op de praatplaat 

Voor deze context mapping sessie waren vijf jongvolwassenen (20-30 jaar) uitgenodigd. De deelnemers werden op een illustratieve praatplaat meegenomen op ‘bonenreis’ langs verschillende ‘boneneilanden’, en werden ze gestimuleerd om associaties, voorkeuren en gedragingen rondom bonen te delen. Op elk eiland werd een creatieve opdracht uitgevoerd, zoals een recepten memory spel, een associatiespel en tekenopdrachten. De bonen praatplaat gaf structuur aan de sessie, en was achteraf ook zeer waardvol bij het analyseren van de rijke output.

 

Resultaten 

De sessie leverde een belangrijk inzicht op: consumenten staan niet per sé afwijzend tegenover bonen, maar voelen zich te weinig geïnspireerd en gefaciliteerd. Hier ligt een belangrijke rol voor supermarkten om bonen aantrekkelijker te maken, zowel qua presentatie als receptinspiratie.

Wat kwam er verder uit de sessie? 

  • Bonen hebben een imagoprobleem: ze worden vaak gezien als saai, melig, ouderwets en niet vers.  
  • De verpakking telt: onzichtbare bonen, zoals in blik of karton, worden aantrekkelijker gevonden dan bonen in glazen potten waar het vocht zichtbaar is. 
  • Geringe receptenkennis: recepten met bonen komen vaak niet voor in de huidige receptenbibliotheek van consumenten. Dit zijn zo’n 6 tot 8 recepten die mensen uit hun hoofd kennen en op regelmatige basis klaar maken. Het conserven schap in de supermarkt wordt daarom ook vaker overgeslagen.
     

Meer weten? 

Wil je meer weten over de volledige resultaten van deze context mapping sessie? Of wil je weten hoe jouw bedrijf deze onderzoeksmethode kan inzetten om consumentengedrag beter te begrijpen en te beïnvloeden? Mette en Vera delen graag hun inzichten en expertise met je! Neem contact op met Vera via vera@flevocampus.nl en ontdek hoe context mapping ook jouw organisatie kan helpen om duurzame en gezonde voedselkeuzes te stimuleren. 

Cookie toestemming
We gebruiken geanonimiseerde tracking cookies op onze website